ECONOMIE

Doel: mix aan verschillende type winkels dat verschillende doelgroepen aanspreekt zowel nu als in de nabije toekomst. 

  • Brancheringsvisie/plan: het winkelgebied is eenzijdig. Maar hoe moet een aantrekkelijk winkelgebied er uit zien? Welke soorten winkels vinden we daar? Daarvoor is onderzoek gedaan naar soortgelijke winkelgebieden. Deze zijn in de mix van winkels vergeleken met Slinge. Dit geeft een overzicht van welke type winkels je nodig hebt voor een aantrekkelijk aanbod.

 

  • Brancheringsmakelaar: maar hoe kom je aan dat soort winkels? Daar hebben we iemand voor. Iemand die heel veel ondernemers kent en ze overhaalt om naar de Slinge te komen. Natuurlijk hebben we ook medewerking nodig van de eigenaren van een winkelpand. Zonder hun toestemming is dit niet mogelijk.Daarnaast zorgt de brancheringsmakelaar er voor dat bestaande winkels er nog beter uit kunnen gaan zien. Een verbetering van uitstraling en aanbod, zodat het nog leuker wordt om daar te gaan winkelen.

 

  • 0-meting: om te weten of een gebied beter gaat worden, moet er ook gemeten worden wat ondernemers en bezoekers van het gebied er van vinden. Daar is onderzoek naar gedaan. Dit maakt duidelijk wat er allemaal aangepakt moet worden. Volgende jaren worden er weer metingen verricht om te zien of er zichtbare verbeteringen zijn geweest.

 

  • Leegstandfonds: vanuit de gemeente is een pand opgekocht op de Slinge (nummer 451) waarmee we willen laten zien waar we met de winkels heen willen qua uitstraling en sfeer. Dit gaat een leuke daghoreca worden, waar bezoekers van de Slinge een heerlijke kop koffie met iets lekkers kunnen halen. Want bij het shoppen moet ook af en toe gepauzeerd worden. Inmiddels is een ondernemer geselecteerd en wordt het pand onder handen genomen.

 

  • Samenwerking BIZ’en: de Bedrijfs Investerings Zone, vergelijkbaar met de vroegere winkeliersvereniging. Zuidwijk heeft er twee en Pendrecht  één. Het programmateam heeft regelmatig overleg met de BIZ’en om te kijken waar we ze mee kunnen helpen en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen. Er wordt inmiddels samengewerkt op het gebied van communicatie en het organiseren van evenementen. Tijdens gezamenlijke bijeenkomsten worden problemen en onderwerpen besproken en er worden speciale informatie-avonden (Het Rondje voor de Zaak) georganiseerd om dieper op belangrijke vraagstukken in te gaan.

 

  • Samenwerking eigenaren: zonder de eigenaren kunnen we niets veranderen in het gebied. We hebben er ruim 80 in het winkelgebied. We proberen zoveel mogelijk met hen samen te werken om nieuwe ondernemers voor panden te vinden, panden te verbeteren of nieuwe bestemmingen voor panden te vinden. Ook voor deze groep worden er informatiebijeenkomsten belegd. Bijvoorbeeld over een onderwerp als ‘indeplaatsstelling’.

Petra Eielts
Gebiedsadviseur afdeling economie bij stadsontwikkeling.
SLINGE VERDIENT BETER

Petra heeft al een indrukwekkende geschiedenis bij de gemeente Rotterdam achter de rug. Zo heeft ze een tijd voor een wethouder gewerkt, ook heeft ze veel vlieguren gemaakt bij Citymarketing en de afdeling Communicatie van Stadsontwikkeling. Een aantal jaren gelden is ze overgestapt naar het fysieke domein. Als gebiedsadviseur Ruimtelijke ordening heeft ze zich onder andere beziggehouden met de transformatie van Winkelstraten. Haar ervaring bij de integrale aanpak van Boulevard Zuid neemt ze mee naar de Slinge.

TROTS

Op de vraag waar ze met het meeste trots aan terugdenkt komt na een korte denkpauze het antwoord:

“Met trots kijk ik terug op de bouwputtencampagne ‘Hier bonkt het nieuwe hart van Rotterdam’. Iets heel concreets. Er werd iets over de stad verteld, de bouwputten waren veiliger en de stad zag er beter en aantrekkelijker uit. Nu ben ik trots dat ik geholpen heb met het op een hoger niveau tillen van een aantal winkelstraten. Boulevard Zuid ziet er nu 100x beter uit dan een aantal jaren geleden. Het gevelaanzicht is verbeterd en er zijn ondernemers aangetrokken die het winkelgebied een impuls hebben gegeven.”

SLINGE

Collega’s van de directie Veilig trokken Petra aan haar jasje om haar expertise in te zetten voor de aanpak van Slinge.

“Wat trof ik aan: een vrij dood winkelgebied, enorm groot. Waarvan ik dacht ‘dat is niet meer van deze tijd’. En met een aantal minder sterke ondernemers. Ondernemers die hulp nodig hadden of die hulp nodig hadden om te beëindigen. Die ondernemrs moesten op weg worden geholpen naar een betere toekomst. Op het eerste oog valt het allemaal wel mee maar als je dan beter gaat kijken denk je wel: dit kan stukken beter.”

POTENTIE

Ze verdiepte zich in de geschiedenis van Slinge en zag meteen de potentie van het gebied. De Slinge had ooit model gestaan voor de Lijnbaan en was in de beginperiode een mooie, drukke winkelstraat. Die uitstraling wil ze terughalen maar dat kost veel tijd, geld en menskracht. Belangrijkste doelstelling is dat het gebied weer toekomstbestendig wordt. Dat heeft wel consequenties.

“We willen het winkelgebied toch wel wat kleiner maken. Wat krachtiger en geconcentreerder. In de aanloopstraatjes willen we eigenlijk geen winkeltjes meer. De Slinge is erg lang, daar hebben we ook een visie op gemaakt. Hoe gaan we dat nou inrichten? Waar zit de kern van het gebied, dat gaan we versterken en aan de randen een deel transformeren.  Dat ligt ook vast in gebiedskoersen die we hebben vastgesteld in gemeentelijk beleid.”

PLANNEN

Pendrecht en Zuidwijk horen bij elkaar maar het zijn ook op zichzelf staande gebieden.

De entrees zijn niet aantrekkelijk en nauwelijks te vinden. Er zijn plannen om samen

met de collega’s van Fysiek te kijken of er nieuwe doorbraken gemaakt kunnen worden. Daar wordt momenteel op gestudeerd. En er is het BeeldKwaliteitsPlan (BKP), waarin wordt aangegeven hoe het aangezicht van de gevels verbeterd kan worden.

“Dat is door een architect gedaan, samen met de afdeling Welstand. Dan kun je zien hoe prachtig de uitstraling van het gebied weer kan worden. We kijken ook naar winkelleegstand en winkels die ondermijning hebben (samen met directie Veilig). Dat hebben we liever niet dus die proberen we er ook uit te krijgen. En we zijn in gesprek met de eigenaren om hen bewust te maken van het feit dat je beter een goede ondernemer in je pand kunt hebben zodat je consistenter je geld verdient en de ellende buiten de deur blijft.”

PRIJSKAARTJE

Mooie plannen maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Er is een Vitale Kerngebieden Budget, een intensieve aanpak volgens het collegeprogramma. Daar zitten zaken in zoals subsidies voor de  BIZ’en en ondernemingsverenigingen. En er is een fonds Vitale Kernen waarmee pandaankopen kunnen worden gedaan door de gemeente. Slinge 451 is daar een voorbeeld van. Met als doel andere ondernemers te inspireren. Volgens Petra is het niet alleen een geldkwestie:

“We hebben ook een stadsmakelaar rondlopen en er is veel contact met de BIZ’en om gezamenlijk doelen te stellen. Als gemeente kunnen we het ook niet in ons eentje. De stadsmakelaar benadert alle eigenaren en ondernemers om ze te helpen in coaching of hulp bij beëindiging. En natuurlijk om in leegstaande panden nieuwe en goede ondernemers aan te trekken. Het is een kwestie van lange adem maar na zo’n twee jaar begin je al het verschil te zien.”

BELANG

Petra wijst op het grote belang van de integrale aanpak. Een winkelstraat eenzijdig benaderen is volgens haar tot mislukken gedoemd.

“We moeten een gebied ontwikkelen waar mensen echt willen blijven. Je hoeft niet naar vroeger terug, maar wel kijken hoe we het nu kunnen verbeteren. We zijn hard bezig en de eerste resultaten zie je al, maar daar moeten we nog wel even aan werken. Met alle disciplines, want Slinge verdient beter!

ECONOMIE

Doel: mix aan verschillende type winkels dat verschillende doelgroepen aanspreekt zowel nu als in de nabije toekomst.

FYSIEK

Doel: een mooie, sfeervolle, buitenruimte waar bezoekers graag naartoe gaan, maar ook voor langere tijd willen verblijven en winkelen.

VEILIG

Doel: ondernemers die eerlijk hun geld verdienen, winkels met transparante uitstraling en sociale controle onder elkaar om de situatie zo te houden.