VEILIG

Doel: ondernemers die eerlijk hun geld verdienen, winkels met transparante uitstraling en sociale controle onder elkaar om de situatie zo te houden.

  • Aanpak bepaalde doelgroepen: het veiligheidsgevoel op straat kan beïnvloed worden door bepaalde groepen. Dit kunnen allerlei mensen zijn, jong en oud en vanuit verschillende oorzaken kunnen zij overlast veroorzaken (verveling, op zoek naar eten/geld/onderdak, dealen van drugs etc.). De gemeente werkt met verschillende partners samen om deze personen bij bepaalde instanties onder de aandacht te brengen waar zij geholpen kunnen worden en/of deze personen uit het gebied te halen, zodat zij geholpen kunnen worden en geen problemen veroorzaken.

  • Aanpak ondermijning: niet iedereen verdient zijn geld op een eerlijke manier. Ook al wordt de huur van een winkel betaald, wil dit niet automatisch zeggen dat dit geld vanuit de activiteiten van de winkel afkomstig is. Daar waar de ‘onderwereld’ (criminelen) gebruik maakt van de bovenwereld (op het oog normale winkels) vindt ondermijning plaats. Het kan zijn dat een winkel gebruikt wordt om zwart geld wit te wassen, drugs te produceren of te dealen, te gokken etc. Kortom allerlei activiteiten die niet toegestaan zijn, maar niet zichtbaar zijn onder het mom van een winkel. De gemeente zet allerlei zichtbare en onzichtbare middelen in om dit aan te pakken. Hiervoor is een team van ondermijningsspecialisten aangesteld die samenwerken met o.a. politie om dit aan te pakken.

  • Meldingsbereidheid: niet overal is een ondermijningsteam beschikbaar om illegale activiteiten op te sporen. Hier hebben we elkaar ook voor nodig. Het is belangrijk dat verdachte signalen gemeld worden om er actie op te kunnen ondernemen of onder de aandacht te brengen bij politie en partners. Er worden vanuit communicatie en veiligheid diverse acties opgezet om dit duidelijk te maken.

RUDI BAKKER
Accounthouder Veilig bij de gemeente Rotterdam
ZONDER PASSIE BEN JE NERGENS

Rudi houdt zich bezig met alle aspecten die met veiligheid te maken hebben in de wijk. Hij doet dat voor Charlois, waar ook Pendrecht en Zuidwijk onder vallen.

MOOI VEILIG EN TOEGANKELIJK
Voor Rotterdam is het belangrijk dat bewoners, ondernemers en bezoekers zich thuis, veilig en welkom voelen. De Directie Veiligheid, waar Rudi deel van uitmaakt, werkt daar met volle kracht aan. Dat doen ze samen met verschillende partners: de politie, justitie, handhavers, woningcorporaties, onderwijsinstellingen, werkgevers, jongerenwerkers, bewoners en stadsmarinier. Iedereen heeft zijn taakstelling binnen het gebied maar uiteindelijk komt alles samen in het netwerk en door overleg.
“Ieder heeft zijn taak en we moeten het doen met de middelen die we hebben. We kunnen niet bij elke winkel een politieagent of een handhaver neerzetten. En dat lijkt me ook niet wenselijk. Maar er gebeurt wel degelijk heel veel op het gebied van veiligheid.
De pijler Veilig kan niet alleen voor alle oplossingen zorgen. We zijn er wel bij betrokken. We moeten het vooral met elkaar doen. We moeten natuurlijk ook serieus kijken naar wat haalbaar is. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel. Bewoners, ondernemers, gemeente en partners willen allemaal een mooi, veilig en toegankelijk winkelgebied.”

ACHTERGROND
Rudi werkt al zo’n vier jaar voor de gemeente, daarvoor was hij werkzaam bij de politie in verschillende functies. Deze ervaringen neemt hij mee naar zijn huidige functie. De kennis gaat echter nog verder terug in de tijd.
“Ik ben op Zuidwijk opgegroeid dus ik ken het gebied goed. Qua overlast valt het voor de één mee en de ander vindt dat het veel beter kan in het winkelgebied Slinge. De problemen zijn vaak in de wijk of achter het winkelgebied. Je wilt wel verbeteringen maken. Hoe zorgen we voor een betere uitstraling?
Zorgen dat de puien er netjes uitzien en dat mensen gewoon door het gebied kunnen wandelen i.p.v. dat ze overal omheen moeten lopen. Dus leefbaarheid vergroten en cohesie tussen de bewoners en de ondernemers vergroten.”

PROJECTEN EN ACTIES
Regelmatig krijgt Rudi te horen dat er zo weinig gebeurt op het gebied van veiligheid. Het kan altijd beter en meer, ook volgens Rudi, maar er volgt een lange stroom met voorbeelden van projecten en acties waarbij allerlei partijen zich inzetten en samenwerken. Een paar voorbeelden:
“Er zijn speciale bijeenkomsten voor ondernemers en eigenaren. De opkomst kan natuurlijk altijd beter. Maar als je iets wil weten moet je er ook wel moeite voor doen. We proberen echt tijd en ruimte te creëren zodat zoveel mogelijk ondernemers aan kunnen sluiten. Het past niet altijd bij iedereen in de agenda. Daarom wordt ook veel gelegenheid gegeven om ons te benaderen om zaken te bespreken. Elke wijk heeft wijkhubs, daar kunnen ondernemers terecht. We hebben de bedrijfscontactfunctionarissen, we hebben de winkelstraataanpak waar een programmamanager op zit. Alle signalen komen bij elkaar en dan vindt er overleg plaats.”

PLEINSTEWARDS EN MELDINGSBEREIDHEID
“Pleinstewards is een project dat goed loopt. Ze gaan in gesprek, ze signaleren en ze bewegen mensen, ze helpen ook mensen. Jongeren die geen doel hebben maken ze attent op evenementen. Ze kunnen doorverwijzen naar instanties en personen die bijvoorbeeld kunnen helpen bij het vinden van werk.”   
“Meldingsbereidheid proberen we te verbeteren, daar hebben we regelmatig acties voor om mensen te informeren. Hoe kun je melden, waar kun je melden, bij wie kun je melden. Daar hebben we een folder voor ontwikkeld. Met de donkere dagen gaan we de ondernemers weer benaderen met informatie over winkelbeveiliging. Wat kun je doen om overvallen te voorkomen. Daar zijn ook subsidieregelingen voor. Vooral de preventieve kant willen we graag benadrukken.”

 

KEERZIJDE
Om een mooie winkelstraat te realiseren is de medewerking van de ondernemers essentieel.
In het gebied is er wet-en regelgeving waaraan de ondernemers zich moeten houden. Dat wordt ook echt van hen verwacht.
 “Mensen moeten een veilig gevoel hebben als ze er winkelen en ondernemers moeten vrij kunnen handelen en ondernemen zoals het is bedoeld, in alle rust.
De winkelstraat is al niet zo breed, dus als je dan allerlei handel gaat plaatsen is dat heel vervelend voor mensen die niet zo valide zijn. Over dat soort dingen moet je het toch kunnen hebben. Het moet voor iedereen een fijne plek zijn om te winkelen en je boodschappen te doen.”

PASSIE
Rudi begrijpt dat het voor de ondernemers niet altijd makkelijk is en probeert ze te ondersteunen. Zonder ondernemers blijft er van een winkelgebied immers weinig over.
“Ondernemers die er zijn moeten we zeker koesteren. Het is best moeilijk om te blijven ondernemen. Er komt veel meer bij kijken dan alleen het verkopen van een product. Ondernemen moet echt in je bloed zitten en je moet er zin in hebben. Zonder passie is dat een lastig verhaal en gelukkig zit er hier nog veel passie bij. Als dat lukt en wij hebben daar een bijdrage aan kunnen leveren is dat echt supermooi.”

ECONOMIE

Doel: mix aan verschillende type winkels dat verschillende doelgroepen aanspreekt zowel nu als in de nabije toekomst.

FYSIEK

Doel: een mooie, sfeervolle, buitenruimte waar bezoekers graag naartoe gaan, maar ook voor langere tijd willen verblijven en winkelen.

VEILIG

Doel: ondernemers die eerlijk hun geld verdienen, winkels met transparante uitstraling en sociale controle onder elkaar om de situatie zo te houden.